De leer- en ontwikkelagenda bestaat uit 5 onderdelen: het doorlopend zoeken en identificeren van belemmeringen, het genereren van oplossingsrichtingen vanuit vele perspectieven, praktijkgericht participatief actie- en effectonderzoek, resultaatmetingen, het analyseren van trends en leren van zorgvraagstukken. Hierbij worden jeugdigen en ouders, professionals, (lokale) overheden, onderwijsinstellingen en onderzoekers samengebracht om hun kennis en expertise te bundelen en van elkaar te leren.
“Dit onderzoek brengt de complexe vraagstukken bij jeugdigen en hun gezinnen in beeld en laat zien op welke wijze hulp geboden is. Zo kan er vanuit verschillende perspectieven worden vastgesteld wat er nodig is om de jeugdhulpverlening verder te verbeteren.”
In 4 jaar wordt informatie verzameld van zorgvraagstukken die in RET’s worden besproken. Hiermee wordt beoogd inzicht te geven in de complexiteit van deze vraagstukken, om zo een verandering op gang te brengen voor professionals, instellingen en beleid.
Samenwerking en verbinding met andere domeinen, bieden aanvullende mogelijkheden voor de forensische doelgroep, alternatieven voor JeugdzorgPlus, juiste doorverwijzing naar specialistische GGZ, wachtlijstproblematiek en ASS (autisme spectrum stoornis).
Voor dit onderzoek worden hulpverleningsgeschiedenis, educatie, familiale gegevens, problematiek, verwachtingen en doelen van individuele jeugdigen en hun gezin gebruikt om in beeld te brengen wat er nodig is om een beter zorgaanbod te realiseren.
Voor het optimaal delen van kennis, netwerk en expertise wordt in dit onderzoek samengewerkt met de RET’s, het landelijk traject Ketenbreed Leren en zowel regionale als nationale Academische werkplaatsen, waaronder St-RAW, SAMEN en Risicojeugd.
Stel ze gerust aan Cyril Boonmann via: c.boonmann@lumc.nl. Hij vertelt je er graag meer over.
Bij ons is het ook mogelijk om subsidie aan te vragen voor projecten.