Met gebruik van virtual reality helpt De Toekomstkamer jeugdigen om hun dromen en ambities te visualiseren, mentale belemmeringen op te lossen en deze te vertalen naar gewoontes en gedrag in het hier en nu. In twee tot drie sessies geeft de jeugdige een eigen toekomstkamer vorm. De ervaring hoe het is om hier te zijn, werkt onbewust door in het dagelijks leven en geeft energie om in beweging te komen. Vervolgens daagt een mini-challenge hen uit om kleine stappen te zetten richting die gewenste toekomst.
“De Toekomstkamer geeft perspectief en virtual reality voegt er een magisch ingrediënt aan toe: mensen ‘bedenken’ hun toekomst niet, ze vóelen het en worden er op die manier eigenaar van waardoor zij daarna zelf in beweging komen.”
Ontwikkelaar De Toekomstkamer
In De Toekomstkamer staat één vraagstuk centraal. Denk aan studiekeuze of motivatie voor ontwikkeling en mentale gezondheid, het voorkomen van escalatie of een verzwaring van de zorgvraag zoals doorstroom naar JeugdzorgPlus.
De Toekomstkamer maakt gebruik van bewezen neuropsychologische principes. De technieken achter deze methode worden samengevat onder de naam: Future Embodied Emotional Development en hieronder verder toegelicht.
Virtual Reality maakt het mogelijk om jeugdigen in de toekomst te brengen en hen van hieruit te laten kijken naar vraagstukken in het heden en verleden. Deze krachtige ervaring geeft richting, energie en versterkt de dagelijkse motivatie.
Alles wat je fysiek ervaart beklijft beter. Jeugdigen hebben een lichaam (avatar) in De Toekomstkamer, waarmee zij beelden groter of kleiner kunnen maken en kunnen verplaatsen. Zo bouwen ze letterlijk aan hun toekomst, dat bijdraagt aan de impact.
De beelden uit De Toekomstkamer beïnvloeden het gevoel en onderbewuste. Deze beelden worden opgeslagen, waardoor jeugdigen zich hun kamer blijven herinneren en de sessies onbewust richting geven aan het gedrag en de keuzes in het dagelijks leven.
Het hebben van een eigen kamer versterkt het gevoel van eigenaarschap. Hier ervaren jeugdigen de gezondere, wijzere, rustigere, succesvollere versie van zichzelf en ontdekken ze welke kleine stappen ze kunnen zetten om dit toekomstbeeld te realiseren.
Bij positieve resultaten nemen de organisaties De Toekomstkamer op in het reguliere aanbod. Eerdere ervaringen zijn opmerkelijk: na drie sessies zijn jeugdigen die al 1,5 jaar thuiszitten gestart met een opleiding of het vinden van een baan.
Stel ze gerust aan Erik Gultay via gultay@dds.nl. Hij vertelt je er graag meer over.
Bij BRENZH is het ook mogelijk om subsidie aan te vragen voor projecten. Klik op onderstaande button en lees meer over de mogelijkheden.