Leren en Ontwikkelen

Een belangrijk onderdeel van BREN is het leren van en met elkaar, evenals het ontwikkelen van strategieën om beter om te gaan met jongeren en gezinnen die te maken hebben met een complexe hulpvraag die niet binnen de bestaande kaders en regels kan worden opgelost. Hiervoor is een leer- en ontwikkelagenda opgesteld met vijf onderling verbonden thema’s:

  1. Doorlopend zoeken en identificeren van belemmeringen
  2. Het genereren van mogelijke oplossingen vanuit verschillende perspectieven.
  3. Praktijkgericht participatief actie- en effectonderzoek.
  4. Meten van resultaten en analyseren van trends.
  5. Leren van concrete casuïstiek.

 

Deze thema’s komen op de volgende manier aan bod:

Wetenschappelijk onderzoek
Op dit moment worden er twee wetenschappelijke onderzoeken binnen het BREN uitgevoerd:

  1. Onderzoek naar de werkwijze van de Regionale Expertteams (RETs), waarbij de verwachtingen en ervaringen van jeugdigen en andere betrokkenen worden meegenomen om werkzame elementen te identificeren.
  2. Onderzoek naar hulpverleningstrajecten waarin jeugdigen, ouders of hulpverleners stagnatie ervaren. De focus ligt enerzijds op elementen die bijdragen aan de stagnatie en anderzijds op elementen die ervoor zorgen dat er weer beweging komt in een stagnerend hulpverleningstraject.

Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om financiering voor wetenschappelijk onderzoek passend bij de doelstelling van het BREN aan te vragen. Meer informatie over het proces en de richtlijnen voor het indienen van een onderzoeksvoorstel vindt u onder de hyperlinks.

Consultatie en advies

Alle projecten die door het BREN worden gefinancierd, dienen, indien mogelijk, te worden gemonitord en geëvalueerd. Vanuit het BREN wordt meegedacht hoe het project kan aansluiten en voortbouwen op bestaande (wetenschappelijke) kennis en met welke partijen eventueel kan worden samengewerkt om zowel de praktijk als de wetenschap op het terrein van de jeugdzorg verder te brengen. Meer informatie over de projecten die tot op heden door het BREN zijn gefinancierd is te vinden op de pagina ‘Thema’s en projecten’.

Kennisverspreiding

Het BREN maakt deel uit van het Accare Refereerbijeenkomsten-netwerk. Dit stelt jeugdzorgmedewerkers in staat gratis deel te nemen aan state-of-the-art lezingen van experts op het gebied van jeugdzorg. Deze lezingen worden meerdere keren per jaar online aangeboden door de Universitaire Kinder- en Jeugdpsychiatrie Accare in Groningen. Daarnaast worden via de BREN-kanalen ook andere interessante bijeenkomsten en publicaties van zowel BREN als andere netwerkpartners verspreid.